Om stress / Stresstest

Stresstest

stresstest
Har du ofte hovedpine? 50
Har du en gang imellem hjertebanken? 6
Bliver du ofte svimmel? 6
Har du uro i kroppen? 50
Har du letter til tårer end normalt? 50
Har du ofte en knuge i maven eller brystet? 6
Har du mave-tarm problemer? 75
Bliver du tør i munden i presset situationer? 6
Har du tisse trang, selvom du ikke trænger? 6
Har du nogle gange sommerfugle i maven? 6
Har du svedetur når du er presset? 6
Har du eksem eller anden sygdom, som er værre end, normalt? 75
Har du en gang imellem rysten eller tics? 6
Har du uforklarlige smerter nogle steder? 75
Er du usårlig, kan du klare det hele? 75
Har du svært ved at huske, det du læser? 75
Har du koncentrationsbesvær? 50
Køre tankerne rundt i hoved på dig? 50
Har du en følelse af rastløshed? 50
Er du Deprimeret? 271
Har du haft blackouts 271
Får du en gang imellem angstanfald? 271
Har du svært ved at falde i søvn? 50
Sover du ikke igennem? 50
Er du mere tavs og indadvendt end normalt? 75
Er din sexlyst væk? 75
Er du mere træt end normalt? 50
Har du svært ved at tage dig sammen til daglige gøremål? 50
Er du mere aggressiv? 75
Er du mere glemsom end normalt? 75
Har du kolde fødder, selvom det er varmt nok? 6
Er du mere irritabel end normalt? 50
Har du blødningsforstyrrelser (kun for kvinder)? 75
Bruger du kaffe, cola, alkohol, piller e.l. for at klare dagen? 75
Har du mistet lysten til socialt sammenværd? 75
Hvis du ikke er brudt sammen, Så er du tæt på mentalt sammenbrud. Psyken og/eller kroppen siger stop. De sorte symptomer er tegn på, at du har overhørt eller fortrængt dine stresssymptomer alt for længe. Din energi er væk, du kan ikke længere aktivere dine ressourcer. Situationen er meget alvorlig. Sygemelding og du SKAL kontakte egen læge.
Med bare 1-2 alvorlige stress symptomer er det kritisk. Hvor mange er det du har? Og måske er de gule og grønne symptomer begyndt at være at være vedvarende. De røde symptomer er tegn på at din krop snart siger stop. Din præstationsevner, din trivsel, dit overblik og dit immunforsvar er kraftigt reduceret. Du bør overveje at kontakte din læge for at udelukke at det kan være andet end stress. Det er ikke rart at leve med de røde stress symptomer. Du tager stressen med sig, om du er på arbejde eller har fri, så følger symptomerne med. Personer med røde stress symptomer mangler ofte en erkendelse af situationens alvor. Du tænker måske, ”Nej, jeg skal lige have det og det færdig, så kan jeg slappe af”. Eller du tænker. ” Nej, jeg er ikke stresset, Jeg har bare lidt for meget om ørerne lige nu”. Kan du se det. ”Nej, jeg er ikke stresset”. Manglende selverkendelse. Det er NU, du skal passe på dig selv, ingen andre gør det åbenbart, eller så er de uvidende omkring, hvordan du har det. Der er ikke langt til de sorte symptomer. Der vil du slet ikke ønske at være.
Du oplever nu de alvorlige stress signaler. Mange personer med alvorlige stress symptomer har en manglende selverkendelse over for situationens alvor. Du tænker måske, ”Nej, jeg skal lige have det her projekt færdig, så kan jeg slappe af”. Eller du tænker. ” Nej, jeg er ikke stresset, Jeg har bare lidt for meget om ørerne lige nu”. Kan du se det. ”Nej, jeg er ikke stresset”. Manglende selverkendelse. Det er NU, du skal passe på dig selv, ingen andre gør det åbenbart, eller så er de uvidende omkring, hvordan du har det. Du er på vej til en permanent stress tilstand. Du bør overveje at kontakte din læge for at udelukke at det kan være andet end stress.
Din krop og sind er belastet. Det er her, du reducere dit overblik og der er risiko for at lave fejl. Du i farezonen. Stop op – slap af, herfra er der ikke langt til en langvarig og permanent stress tilstand. Undersøg hvad der udløser dine stresssignaler. Er det privatlivet? Er det arbejdet? Er det tanker eller følelser? Eller er det en kombination af flere årsager.
Du er på vej ind i farezonen. Du må kun have advarsels stress signaler i en kort tid, det kan være op til en eksamen, en deadline eller lignede. Du skal efterfølgende sørge for, at få slappet godt af, så du slipper de gule faresignaler igen.
Alt er fint. Du har svaret ja til mere end 1 akutte stresssignaler. Vær opmærksom på i hvilke situationer de opstår. Husk, kroppen har brug for hvile efter du har været i en akut stress situation.