Stress er ikke bare stress

Du ved sikkert godt, at stress kan ramme os alle. Stress er en tilstand, hvor du bliver påvirket, ikke kun psykisk men også fysisk.

Men vidste du, at der findes flere forskellige former for stress? 
 

 

Kortvarig stress

Den kortvarige stress opstår som regel i perioder med spidsbelastning. Det kan fx være:

korte perioder med ekstra travlhed på jobbet

pludseligt opståede konflikter med andre

en situation hvor du skal præstere noget ekstra fx til eksamen eller et møde osv.

Her er det helt almindeligt og godt, at du er lidt ekstra oppe at køre, og det er ikke denne type stress, du skal være på vagt overfor. Med mindre det trækker ud, så det ikke længere er en kort periode. 
 

 

Langvarig stress 

Den langvarige stress derimod opstår, når der ikke længere er balance mellem de udfordringer, du støder på, og dit overskud til at tackle dem. Du føler, at du har ramt muren og ikke kan se nogen vej ud af den situation, du står i.

Langvarig stress kan skyldes mange ting, men de bliver typisk udløst af:

Alvorlige begivenheder i dit liv såsom dødsfald, skilsmisse, en fyring osv.

Ekstra hård belastning på dit arbejde fx i form af for meget overarbejde, for høje krav fra chefen, eller at du ikke trives med dine arbejdsopgaver.

Gentagne problemer på hjemmefronten.

Manglende kommunikation, der gør, at du ofte føler dig misforstået.

Dårligt arbejdsmiljø fx skiftende vagter, kolleger der bagtaler/mobber hinanden eller sygemeldte kolleger, hvor du får ekstra arbejde oveni dit eget.

For stort ansvar på jobbet, som du ikke trives med og ikke føler, du kan leve op til.

Præstationsangst, hvor du bliver skubbet for langt ud over dine naturlige grænser.

Hvis du er belastet på flere af ovennævnte områder på samme tid, udsætter du dig i højere grad for at udvikle stress. 
  

 

Hvad er stress, og hvem får det?

Du har uden tvivl mærket den kortvarige stress – det har langt de fleste. Det kan være, du har været nervøs for en eksamen, en præsentation du skulle lave på arbejde eller har oplevet en heftig, men midlertidig konflikt.

Her kan den kortvarige stress have en gavnlig effekt, fordi den får dig til at yde dit bedste eller løse en konflikt hurtigere - altså en positiv form for stress.

Det vigtigste er, at du husker at få slappet godt af, når strabadserne er overstået.

Den langvarige stress er en helt anden sag, som der ikke er meget pænt at sige om. Den kommer til udtryk i fysiske signaler som fx:

Hovedpine
Muskelspændinger
Svimmelhed
Svedeture
Hjertebanken
Fordøjelsesproblemer
Søvnløshed

Det er heller ikke usædvanligt, at mange stressramte er bange for, at de lider af en alvorlig sygdom. Fordi symptomerne er meget fysiske og kan forveksles med sygdomstegn.

De psykiske symptomer kan være nedsat hukommelse, en lav tolerancetærskel over for andre, humørsvingninger, angst, koncentrationsbesvær og ubeslutsomhed. Alle disse ting kan være forvarsler om stress. 
 

 

Føler du dig stresset?

Hvis du kan nikke genkendende til noget af det, du lige har læst, skal du sørge for at få hjælp. Helst så hurtigt som muligt.

Tager du stressen i opløbet, før den for alvor får tag i dig, kan du komme på højkant igen langt hurtigere og måske undgå en længerevarende sygemelding.

Læs mere om min baggrund som stress coach og psykoterapeut, og hvordan jeg kan hjælpe dig på rette vej, uanset om du er meget stresset eller kun har symptomer på stress.

 

Kontakt

Psykoterapeut med stress som speciale

HM Terapi ved Henrik Mogensen
Egholmvej 14B, Stubberup
4880 Nysted
Telefon 54 87 05 01
Mobil 22 74 33 13

- eller benyt kontaktformularen